Red verdenen en SMS ad gangen

0
3967

Uret siger et par minutter i 13.00. En kæmpecheck med to mænd bagved vandrer ned ad trappen på Dybbølsbro station. Jeg skynder mig at løbe efter den, altså checken – det er nemlig mændene bag, som jeg skal mødes med. Anders Bøgeløv Jensen og Chris Roliggaard hedder de, og selvom de bærer på en kæmpecheck, så er det alt andet end penge, der betyder noget for dem og deres firma.

GreenSpeak, som deres mobilselskab hedder, vil hellere gøre verdenen til et bedre sted end skabe høj profit. Derfor går alt overskud hos GreenSpeak til velgørenhed. Kunderne er selv med til at bestemme, hvilke projekter der skal støttes, og hvordan overskuddet skal fordeles imellem dem. Lige nu er  Operation Dagsværk, Læger uden grænser og Økologisk Landsforening iblandt støtteprojekterne.

Kæmpechecken skal i dag ud til organisationen Gode Penge, som GreenSpeaks kunder har valgt at donere 2100 kroner til. A-toget ankommer, og vi hopper ind. Da vi har fundet en plads til os og kæmpechecken, begynder Anders Bøgeløv Jensen at fortælle om, hvordan GreenSpeak blev til.

”Den er korte version er altid lang, men da jeg blev far for snart otte år siden, vågnede jeg op til en helt anden hverdag. Jeg havde pludselig ansvaret for en anden end mig selv. Det var lige midt i krisen (finanskrisen, red.). Folk blev fyret og firmaerne tjente flere penge end nogensinde – alt virkede som om, det var på hovedet. Jeg begyndte at kigge på verdenen og stille kritiske spørgsmål. Mine børn skal vokse op i en ordentlig verden. Hvad gør vi?”

Anders Bøgeløv Jensen fik derfor en lyst til at starte en velgørende organisation, men han fandt ud af, at det ikke var helt så let.

“Jeg ud af, at det blev ret svært at samle penge ind til. Det kan godt være, at jeg kan få en pulje penge, men ligeså snart den er brugt, så skal jeg bede om en ny, og så kommer halvdelen af min tid til at gå med at samle penge ind. Så i stedet for at starte et projekt ville jeg hellere være med til at støtte måske 100 projekter.”

Derfor fik Anders Bøgeløv Jensen idéen til at oprette et mobilselskab, hvorigennem han kunne tjene penge til at støtte en masse velgørende projekter. Og det var ikke helt tilfældig, at det blev lige netop et mobilselskab.

For mange mange år siden, hvor jeg stadig havde en mere kapitalisk tankegang og bare ville tjene en masse penge, havde jeg undersøgt om man kunne starte et telefonselskab. Jeg begyndte at undersøge mulighederne og snakke med mit netværk. Først kom Mads (Tofthøj Rasmussen) med, derefter Mark (Rasmussen) og så mødte vi til sidst Chris her.”

”På Sustainable Festival hvor jeg lavede bæredygtig kunst ud af pizzabakker” bryder Chris Roliggaard ind og griner.

Vi bliver afbrudt af den velkendte kvindestemme i toget: ”Nørreport.” Her skal vi fange 5A.  Chris placerer kæmpechecken i vinduet.

”Det gælder om at få den reklame, man kan få”, som han siger.

GreenSpeak bruger nemlig ikke penge på reklamer. Lige nu får ejerne heller ikke løn, men når det engang kommer, er der et lønloft på 30.000 kroner om måneden. Ligeløn er også et krav, ligesom der er en ejerskabsaftale, der sikrer, at ejerne ikke kan sælge deres andel for mere end de købte den for.

Den manglende udsigt til personlig profit og lønforhøjelser er dog ikke noget, som påvirker motivationen hos GreenSpeak.

”For mig var det ret grænseoverskridende, for jeg kommer fra en helt anden verden. Men jeg står ikke op for at tjene penge, det har jeg ellers gjort i mange år. Hvis jeg bare skaffer en ny kunde i dag, så bidrager det til et større overskud, og så kan vi hjælpe flere. Jeg har prøvet at tjene mange penge, men det gjorde mig altså ikke mere lykkelig” forklarer Chris Roliggaard .

”Er det ikke den fedeste motivation at gå ud og gøre en forskel i verden?” spørger Anders Bøgeløv Jensen.

Vi snakker løs, og det går op for os, at vi er kørt for langt ned ad Nørrebrogade. Vi må stå af og fange en bus, der kører tilbage igen, men vi er heldigvis i god tid.  Så kan vi også lige nå at snakke om, hvorfor der ikke findes flere virksomheder som GreenSpeak – og om der mon kommer flere på et tidspunkt.

”Det er jo ikke en inspiration for andre med et firma som vores, hvor folk ikke får løn, og hvor forbrugerne har svært ved at høre om os. Der hvor vi rigtig kan motivere og inspirere folk til at gøre noget lignede, er når vi har fået flere til at støtte op og vist, at det er en succes. Det kommer til at blive en stor succes, men det tager bare lidt længere tid, når det udelukkende går fra mund til mund” fortæller Anders Bøgeløv Jensen.

”Nu gør vi jo også det ekstreme, men hvis alle virksomheder bare gav én procent af deres overskud, så ville der ikke være behov for fundraising og store landsindsamlinger. Det er en lang proces, men det er jo det, vi tænker i” tilføjer Chris.

Selvom reklamer kunne skaffe firmaet flere kunder og dermed flere penge til velgørenhed, så vil GreenSpeak ikke gå på kompromis. De vil hellere gøre noget, som skaber reel værdi.

”Hvis jeg vandt en million, ej to millioner for jeg har også et huslån, så ville jeg heller ikke bruge millionen på en tv-reklame. Så ville jeg lave en afstemning, hvor folk kunne fordele penge mellem velgørende formål og på den måde få noget presse. Det ville give meget mere mening”, siger Anders Bøgeløv Jensen.

Endelig finder vi den rigtige adresse og formanden for Gode Penge, Rasmus Hougaard Nielsen, møder os i den store baggård. Chris skal tage et billede af Anders, Rasmus og kæmpechecken. Efterfølgende byder Rasmus os alle indenfor på en kop stempelkaffe.

GreenSpeak og Gode Penge udfordrer begge systemerne og den vante måde at tænke på. Selvom Gode Penge er en organisation og ikke et mobilselskab,  kan de stadig finde inspiration i GreenSpeaks måde at føre virksomhed på.

”Det der med at organisere sig på en anden måde er GreenSpeak gode til. Som lille virksomhed eller organisation må man jo konkurrere på nogle andre parametre, så at have kontor derhjemme (som GreenSpeak har) og give medbestemmelse til ansatte og kunder er da en konkurrencefordel. Min makroøkonomiske analyse er også, at de fleste store virksomheder lever af substituer fra staten – altså det er jo det, de overlever på, og det der giver dem konkurrenceevne – så hvis man er en lille virksomhed og skal konkurrere, så bliver man nødt til at gøre tingene på en anden måde,” fortæller Rasmus Hougaard Nielsen.

Efter i dag er jeg endnu mere overbevist om, at jeg har det helt rette mobilabonnement.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.